Korte historie

Op 3 februari 1877 richtte een groep Rimburgers in hun dorpje een mannenkoor op. Omdat het Rimburg van toen bestond uit twee kernen, Rimburg en Bruchhausen, en omdat in die tijd het Duits algemeen als voertaal werd gebruikt, kreeg de nieuwe vereniging de naam 'Rimburg-Bruchhausener St. Cäcilienchor'.
Als bijzonderheid zij vermeldt dat de toenmalige dirigent Joseph Collong tijdens de repetitie gebruik maakte van een viool.
Omdat het inwonertal toen nog erg gering was, nam het koor de dubbele functie van kerkelijk en wereldlijk zangkoor op zich.
In 1927 werd na 50 jaar de naam van de vereniging gewijzigd in 'Gesangverein Eintracht Rimburg-Bruchhausen'.
Als gevolg van interne moeilijkheden splitste in 1934 een deel van de vereniging zich af als kerkelijk zangkoor. De oorspronkelijke vereniging ging verder als wereldlijk koor en veranderde daarbij haar naam in 'Zangvereniging Eendracht Rimburg'.
Om het koor zowel kwalitatief als kwantitatief op peil te houden, werd in het voorjaar van 1966 tot oprichting van een gemengd koor overgegaan. Een 25-tal dames trad tot de vereniging toe.

Op dit moment telt het koor ca. 20 actieve leden; de vier zangstemmen (sopraan, alt, tenor en bas) zijn gelijkelijk verdeeld.
Het koor staat sinds mei 1978 onder de bezielende en deskundige leiding van beroepsmusicus Jan Zaad. Bij uitvoeringen treedt zijn dochter Esther Zaad op als vaste begeleidster op piano of orgel. Ook wordt regelmatig gebruik gemaakt van gastmusici.

Voor een meer uitvoerig historisch overzicht wordt verwezen naar:
geschiedenis Zangvereniging Eendracht Rimburg.